Politikerförakt?

Nu åter igen vänder de sig till oss väljare och förklarar att rösta är viktigt, de vill ha din och min röst?

Men då sa Jonatan att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt. ’Varför då’, undrade jag. ’Annars är man ingen människa utan bara en liten lort’, sa Jonatan.

Jonatan till Skorpan i Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren

Tiden Lindgren beskriver är kommen, för mig innebär det att rösta på ett litet parti. Mångfald av partier fungerar som garanti för demokratin.

image

Åsiktsfrihet kombinerad med demokrati ska säkerställa att du ska kunna välja vad du vill och jag ska kunna välja vad jag vill. Alla har lika rätt att känna att de gjort sitt val och ingen har rätt att få dig eller mig att känna oss skyldiga för att vi gjort våra val.

Politikerförakt?